Kuinka usein olet käynyt yritysten verkkosivuilla, joiden etusivulla kerrotaan:
”Olemme yritys. Teemme tätä, sitten tuota ja välillä myös puutöitä. Olemme toimineet jo 5 vuotta (sivun alareunassa lukee: päivitetty 2013) ja meillä on 12 asiakasta kaikilta eri toimialoilta. Kiitos kun tulit sivuillemme, toivottavasti löysit etsimäsi.”
Ja siinä kaikki mitä yritys kertoo itsestään. Mitä ajatuksia tai tunteita tuo herättää yrityksestä?
Ei paljon mitään. Asia voisi olla toisin. Yrityksellä voisi olla yritystarina.
Hyvä yritystarina antaa mahdollisuuden samaistua
Oletko koskaan kuullut samaistumisesta? Se tarkoittaa sitä, että osaa asettaa itsensä toisen asemaan.
Koska viimeksi samaistuit johonkin? Sitä tapahtuu yleensä huomaamatta. Moni huomaa samaistuvansa toiseen henkilöön katsellessaan Hauskat kotivideot -ohjelmaa. Siinä hahmoille käy mitä hassumpia sattumuksia, ja aina kun joku saa osuman ”alavatsaan” niin ainakin mieskatsojat samaistuvat.
Miksi useimmat yritystarinat ovat puisevia?
Hyvät yritystarinat ovat harvinaisia. Tämä on siitä erikoista, että suurin osa yrittäjistä ja yritysten perustajista ovat hyvinkin värikästä ja rohkeaa porukkaa.
Hyvään yritystarinaan tulee osata kysyä oikeita asioita yrityksen omistajilta ja varata aikaa kuuntelemiseen. Ammattilaisen käsissä hyvistä kertomuksista syntyy yhtenäinen ja kiinnostava yritystarina.
Hyvän yritystarinan resepti
Hyvä yritystarina koostuu tekijöistä, tapahtumista, toiminnan syistä, yllätyksistä ja yleisesti tunnistettavista elementeistä. Yritystarinalla voi olla tarinan kaari. Mielenkiintoa nostetaan vielä yrityksen tulevaisuuden suunnitelmilla.
Ketkä ovat kiinnostuneita yritystarinasta?
Yrityksen brändi on asiakkaiden, sidosryhmien, työntekijöiden ja tulevien asiakkaiden tunteet ja ajatukset yrityksestä. Yritystarina on oleellinen osa yrityksen tunnettuutta ja kiinnostavuutta.
Tutkimusten mukaan B2B -yrityksen kolmanneksi tärkein osio on tietoa yrityksestä.