Menestystarinat on ammattilaisten ystävällinen digitoimisto, joka on perustettu 2006.
Erilaisia mainos- ja markkinointipalveluita tarjoavia toimistoja on tällä hetkellä enemmän kuin koskaan ennen. Yritykselle sopivan markkinointikumppanin valinta voi olla hankalaa, koska palvelua tarjoavien digitoimistojen ja mainostoimistojen kesken on runsaasti päällekkäisyyksiä. Koitimme selvittää onko eri termeillä eroja.
Perinteinen mainostoimisto
Mainostoimiston perinteisiä tehtäviä ovat olleet mainonnan keksimisestä asti:
- Mainosten laatiminen (kuva ja teksti)
- Mainos- ja muun graafisen aineiston hallinnointi
- Yhteydet paino- ja tuotantotaloihin
- Yrityksen visuaalisen ilmeen laatiminen
- Mainoskampanjoiden suunnitteleminen ja toteuttaminen yhdessä toimeksiantajan kanssa
Digimarkkinoinnin toimisto, eli digitoimisto
Digitaalisen markkinoinnin toimisto -termi on keksitty 1990 -luvulla (The history and evolution of digital marketing). Perinteisen digimarkkinoinnin toimiston ensimmäiset tehtävät ovat olleet:
- Verkkosivujen suunnittelu
- Ulkoasun toteuttaminen
- Kuvien muokkaus verkkokäyttöön
- HTML-ohjelmointi
- Kuvamainosten tekeminen, eli bannerimainonta
- Ja hakusanamainonta, kun Yahoo! julkaistiin vuonna 1994
Nykyisin digitaalisen markkinoinnin toimisto (eli digitoimisto) tekee paljon, muun muassa:
- Digitaalisen markkinoinnin strategiat, jotka rakentuvat yleensä:
- Digitaalisen markkinoinnin mittareista
- Kohderyhmämäärittelystä ja ihanneasiakkaista
- SoMe -strategista, -taktiikasta ja -toteutuksesta
- Hakukonemarkkinoinnin strategiasta, -taktiikasta ja -toteutuksesta
- Mediamarkkinoinnin strategiasta, -taktiikasta ja -toteutuksesta
- Verkkosivustrategiasta, -taktiikasta ja -toteutuksesta
- Markkinoinnin suunnittelusta ja toteuttamisesta
- Kampanjat ihanneasiakkaan ostopolun eri vaiheisiin
- Sisältöjen (video, kuvat, tekstit) toteuttaminen ostettuihin mainospaikkoihin, sekä omistettuihin medioihin (SoMe)
- Henkilöbrändien suunnittelu ja pelikirjojen laatiminen
- Teknologiaprojektien suunnittelu ja toteuttaminen
Digimarkkinointitoimiston erikoistumisesta riippuen osa töistä ostetaan ulkopuolisilta kumppaneilta. Markkinoinnin mahdollisuudet ovat niin laajat, että harvoin löytyy toimistoa, joka voi erikoistua jokaiseen osa-alueeseen.
Miten valita oikea toimisto digitaaliseen markkinointiin?
Tärkeintä on selvittää itselle mitä tarvitsee. Markkinointikumppanin valintaa kannattaa ajatella oman ihanneasiakkaan kautta. Minkälainen kumppani osaa parhaiten tehdä sinun yrityksestäsi kiinnostavan ihanneasiakastasi ajatellen.
Yhteenveto: Sillä ei ole väliä kutsuuko toimisto itseään mainostoimistoksi, digitaalisen markkinoinnin toimistoksi, strategiseksi toimistoksi, digitoimistoksi tai joksikin muuksi. Vain sillä on väliä, ymmärtääkö toimisto yrityksesi strategian, tarpeet ja osaako toimisto tehdä yrityksestäsi kiinnostavan omalla työllään.