Mitä on digitaalinen markkinointi?

Markkinoinnin tehtävä on kysynnän kasvattaminen potentiaalisen asiakaskohdeyleisön joukossa. Oikein suunniteltuna ja toteutettuna digitaalinen markkinointi siis kasvattaa kysyntää potentiaalisessa asiakaskohdeyleisössä digitaalisilla toimenpiteillä, eli verkossa.

Miten digitaalinen markkinointi voi kasvattaa kysyntää?

Tärkeintä on tietää kenelle markkinoidaan. Kohdeyleisön tunteminen on oleellinen lähtökohta kysynnän luomiseksi. Käytämme Menestystarinoilla ostajaprofiilien laatimista, jotta voimme tutustua kohdeyleisöön tarkemmin. Ostajaprofiili on kuvaus ihanneasiakkaasta. Tämä auttaa meitä asemoimaan asiakkaamme ihanneasiakkaan ostopolulle, eli vaikutamme ostokäyttäytymiseen.

Toinen erittäin tärkeä vaihe on kilpailija-analyysi. Tulee tietää mitä muita kilpailevia tuotteita tai palveluita kamppailee ihanneasiakkaan huomiosta.

Kun tunnetaan ihanneasiakkaan ostokäyttäytyminen ja kilpailutilanne, voidaan luoda brändin erottautumistekijät ja asiakaslupaus. Siitä voidaan aloittaa kysynnän luonti.

Tunnettuus

Ilman bränditietoisuutta, eli tunnettuutta ei voi olla kysyntää. Kun luodaan kysyntää, on aloitettava siitä missä, miten ja kuinka usein brändiin voi tutustua. Digitaalisessa markkinoinnissa on tärkeää valita oikeat kanavat, joissa ihanneasiakkaat viettävät aikaa. Tunnettuutta luodaan tehokkaimmin erottautumalla muista ja saamalla huomiota muilta.

Kiinnostus

Ilman kiinnostusta bränditietoisuus, eli tunnettuus on lähes turhaa. Kiinnostus vaihe, jossa ihanneasiakas tekee ensimmäiset mitattavat teot ostopolullaan. Mittavia tekoja ovat esimerkiki mainostajan verkkosivuilla vietetty aika tai vierailutiheys.

Brändistä luodaan kiinnostava teoilla ja viesteillä, joilla osoitetaan ymmärrystä ihanneasiakasta ja hänen maailmankuvaa, sekä ostopolkua kohtaan. Kiinnostusta voi testata ajattelemalla, että onko brändiin helppo samaistua.

Digitaalinen markkinointi lisää kiinnostusta sisällöillä, jotka auttavat ihanneasiakasta oivaltamaan jotain uutta brändistä, johon hän on tutustunut.

Tarve

Digitaalisessa markkinoinnissa tarvetta luodaan kertomalla, näyttämällä tai esittelemällä uusia, parempia tapoja tehdä tai kokea tuttuja asioita. Tarve hankinnalle voi olla ulkoa luotu tarve hankinnalle tai se voi olla ihanneasiakkaan itse keksimä tarve.

Digitaalinen markkinointi luo tarvetta esimerkiksi blogikirjoituksila tai videoilla, joissa syvennetään ihanneasiakkaan tietoutta brändin erityisyydestä.

Kysyntä = Tunnettuus + kiinnostus + tarve

Kun sanotaan, että markkinoinnin tehtävä on luoda kysyntää, se tarkoittaa, että on tehtävä markkinointia, joka nostaa tietoisuutta, lisää kiinnostusta ja luo tarvetta.

Digitaalisen markkinoinnin hyödöyt

Verrattuna perinteiseen markkinointiin, digitaalinen markkinointi on helposti mitattavaa, sitä on nopea laajentaa saatujen tulosten mukaan ja erilaisia markkinointisisältöjä on helppo kokeilla.

Saavuta tavoitteesi digitaalisen markkinoinnin avulla

Digitaalista markkinointia voi tehdä erilaisilla mainostyypeillä, monissa eri kanavissa. Oikean yhdistelmän löytäminen voi olla vaikeaa ja se kannattaa jättää ammattilaisen vastuulle. Menestystarinat suunnittelee yrityksellesi toimivan digitaalisen markkinoinnin ratkaisun vuosien kokemuksella. Meiltä voit kysyä mitä vain digitaaliseen markkinointiin liittyen.

Harkitsetko kumppania markkinointiin?

Varaa tästä 15 minuutin keskusteluaika, tai jätä yhteydenottopyyntö, niin selvitetään miten voisimme auttaa teitä pääsemään tavoitteisinne.

Markkinoinnin tehtävä on kysynnän kasvattaminen potentiaalisen asiakaskohdeyleisön joukossa. Oikein suunniteltuna ja toteutettuna digitaalinen markkinointi siis kasvattaa kysyntää potentiaalisessa asiakaskohdeyleisössä digitaalisilla toimenpiteillä, eli verkossa.

Miten digitaalinen markkinointi voi kasvattaa kysyntää?

Tärkeintä on tietää kenelle markkinoidaan. Kohdeyleisön tunteminen on oleellinen lähtökohta kysynnän luomiseksi. Käytämme Menestystarinoilla ostajaprofiilien laatimista, jotta voimme tutustua kohdeyleisöön tarkemmin. Ostajaprofiili on kuvaus ihanneasiakkaasta. Tämä auttaa meitä asemoimaan asiakkaamme ihanneasiakkaan ostopolulle, eli vaikutamme ostokäyttäytymiseen.

Toinen erittäin tärkeä vaihe on kilpailija-analyysi. Tulee tietää mitä muita kilpailevia tuotteita tai palveluita kamppailee ihanneasiakkaan huomiosta.

Kun tunnetaan ihanneasiakkaan ostokäyttäytyminen ja kilpailutilanne, voidaan luoda brändin erottautumistekijät ja asiakaslupaus. Siitä voidaan aloittaa kysynnän luonti.

Tunnettuus

Ilman bränditietoisuutta, eli tunnettuutta ei voi olla kysyntää. Kun luodaan kysyntää, on aloitettava siitä missä, miten ja kuinka usein brändiin voi tutustua. Digitaalisessa markkinoinnissa on tärkeää valita oikeat kanavat, joissa ihanneasiakkaat viettävät aikaa. Tunnettuutta luodaan tehokkaimmin erottautumalla muista ja saamalla huomiota muilta.

Kiinnostus

Ilman kiinnostusta bränditietoisuus, eli tunnettuus on lähes turhaa. Kiinnostus vaihe, jossa ihanneasiakas tekee ensimmäiset mitattavat teot ostopolullaan. Mittavia tekoja ovat esimerkiki mainostajan verkkosivuilla vietetty aika tai vierailutiheys.

Brändistä luodaan kiinnostava teoilla ja viesteillä, joilla osoitetaan ymmärrystä ihanneasiakasta ja hänen maailmankuvaa, sekä ostopolkua kohtaan. Kiinnostusta voi testata ajattelemalla, että onko brändiin helppo samaistua.

Digitaalinen markkinointi lisää kiinnostusta sisällöillä, jotka auttavat ihanneasiakasta oivaltamaan jotain uutta brändistä, johon hän on tutustunut.

Tarve

Digitaalisessa markkinoinnissa tarvetta luodaan kertomalla, näyttämällä tai esittelemällä uusia, parempia tapoja tehdä tai kokea tuttuja asioita. Tarve hankinnalle voi olla ulkoa luotu tarve hankinnalle tai se voi olla ihanneasiakkaan itse keksimä tarve.

Digitaalinen markkinointi luo tarvetta esimerkiksi blogikirjoituksila tai videoilla, joissa syvennetään ihanneasiakkaan tietoutta brändin erityisyydestä.

Kysyntä = Tunnettuus + kiinnostus + tarve

Kun sanotaan, että markkinoinnin tehtävä on luoda kysyntää, se tarkoittaa, että on tehtävä markkinointia, joka nostaa tietoisuutta, lisää kiinnostusta ja luo tarvetta.

Digitaalisen markkinoinnin hyödöyt

Verrattuna perinteiseen markkinointiin, digitaalinen markkinointi on helposti mitattavaa, sitä on nopea laajentaa saatujen tulosten mukaan ja erilaisia markkinointisisältöjä on helppo kokeilla.

Saavuta tavoitteesi digitaalisen markkinoinnin avulla

Digitaalista markkinointia voi tehdä erilaisilla mainostyypeillä, monissa eri kanavissa. Oikean yhdistelmän löytäminen voi olla vaikeaa ja se kannattaa jättää ammattilaisen vastuulle. Menestystarinat suunnittelee yrityksellesi toimivan digitaalisen markkinoinnin ratkaisun vuosien kokemuksella. Meiltä voit kysyä mitä vain digitaaliseen markkinointiin liittyen.

Harkitsetko kumppania markkinointiin?

Varaa tästä 15 minuutin keskusteluaika, tai jätä yhteydenottopyyntö, niin selvitetään miten voisimme auttaa teitä pääsemään tavoitteisinne.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Etsitkö lisää aiheeseen liittyviä viestejä?

TILAA UUTISKIRJE​

Rekisteröidy uutiskirjeeseemme saadaksesi viimeisimmät päivitykset.
Älä huoli, emme koskaan lähetä sinulle roskapostia