Paljonko hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta maksavat?
Tämä kirjoitus sai idean siitä, että sanoilla ” paljonko hakukoneoptimointi maksaa”, ”hakusanamainonta hinta” ja ”hakukoneoptimointi hinta” havaittiin haettavan Googlesta yhteensä noin 100 kertaa kuukaudessa. Google hakujen seuraaminen ja sisällöntuottaminen havaintojen pohjalta, on osa hakukonemarkkinoijan työtä. Kirjoituksessa vastataan näihin monia kiinnostaviin kysymyksiin.
Tässä blogi-kirjoituksessa käsitellään hakusanamainonta- ja hakukoneoptimointi -palveluiden sisältöjä vain suurpiirteisesti. Tarkoitus on havainnollistaa paljonko hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta maksavat ja mistä niiden hinta muodostuu.
Lyhyesti hakukoneoptimoinnin taustasta
Hakukoneoptimointi tarkoittaa verkkosivujen hakukonelöydettävyyden parantamista hakukoneiden luonnollisissa tuloksissa.
Hakukoneiden luonnolliset tulokset ovat erittäin kilpailtuja paikkoja olla esillä, sillä niiden kautta kulkee paljon kaupallista kävijäliikennettä. Lisäksi on osoitettu, että hakukoneoptimointi vaikuttaa myönteisesti yrityksen brändiin. Myös brändimarkkinointi Googlessa on mahdollista.
Hakukoneoptimoinnin ammattilaiset
Hakukoneoptimointi on työtä, jolla parannetaan verkkosivujen löydettävyyttä hakukoneissa, tyypillisesti Googlessa.
Yritykset, jotka hankkivat hakukoneoptimointia, hankkivat asiantuntijuutta seuraavilta osa-alueilta:
- Google hakukoneoptimoinnin ammattilainen (SEO Expert)
- Sisällöntuottaja (CopyWriter)
- Tekninen asiantuntija (Web Developer)
Hakukoneoptimointia palveluna tarjoava yritys huolehtii vähintään 1. osa-alueesta (SEO Expert).
Hakukoneoptimointi vastuut
Google-hakukoneoptimoinnin ammattilainen vastaa koko hakukoneoptimointiprojektista. Hänen vastuullaan ovat hakukoneoptimoinnin tulokset. Hän seuraa Google hakualgoritmin muutoksia ja asiakkaan verkkosivun hakutulosten kehittymistä.
Hakukoneoptimoinnin ammattilaiset käyttävät tyypillisesti Google Search Consolea ja Google Analyticsiä arvioidakseen hakusanastoon tarvittavia muutoksia ja lisäyksiä. Lisäksi he seuraavat kilpailijoiden avainsanaston kehittymistä.
Google hakukoneoptimoinnin ammattilaiset ylläpitävät hakukoneoptimoinnin sanastoa, sisältösuunnitelmaa, sekä linkityssuunnitelmaa. He tilaavat sisällöntuottajalta tarvittavat sisällöt, optimoivat sisällöt ja mahdollisesti julkaisevat ne, tai antavat teknisen asiantuntijan julkaista ne.
Sisällöntuottajan vastuulla on toimittaa hakukoneoptimoinnin ammattilaisille heidän tilaamansa sisällöt sovitussa aikataulussa. Sisällöissä täytyy olla hyvä otsikointi ja kappalejako, jotta optimointi sisällöille on helpompaa.
Teknisen asiantuntijan tehtävänä on toteuttaa verkkosivuille ne tekniset muutokset, jotka hakukoneoptimoinnin ammattilainen tilaa. Tyypillisesti kyseessä on linkitysten vaihtoa, navigaatiomuutoksia, alasivujen ja blogitekstien lisäämisiä, sekä koodiin tai verkkosivun nopeuteen tehtävät muutokset.
Se, kuinka paljon varsinaista hakukoneoptimointityötä verkkosivu vaatii, riippuu kilpailu- ja lähtötilanteesta.
Menestystarinoilla hintaan vaikuttavat esimerkiksi mitkä ovat lähtö- ja kilpailutilanteet, paljonko uutta sisältöä sivuille tarvitaan sekä hakukoneoptimoitavan sivuston linkkisuosio. Palvelumallina hakukoneoptimointia voidaan toteuttaa auttamalla asiakasta onnistumaan itse, tekemällä optimointia yhdessä tai kokonaan ulkoistettuna palveluna.
Tutustu Googlen Search Essentials -dokumentaatioon, josta löydät vinkkejä hakukoneoptimoinnin palveluostamiseen ja toteuttamiseen liittyen.
Hakusanamainonta hinta
Hakusanamainonnan hinta muodostuu 2 osatekijästä:
- Google -mainonnan ammattilaisen työstä (SEM Specialist)
- Googlen klikkaushintaveloituksesta (CPC & mediabudjetti)
Google -mainonnan ammattilaisen työ koostuu mainoskampanjoiden rakentamisesta, verkkosivujen analytiikasta (tulosten seuranta) ja mainonnan optimoinnista.
Hakusanamainonnan ammattilainen seuraa myös (kuten optimoinnin ammattilainen) muutoksia avainsanastossa ja käyttää saamaansa tietoa hakusanamainonnan kehittämiseen.
Google -mainonnan ammattilaiset testaavat erilaisia hakusanoja, laskeutumissivuja, kohderyhmiä ja mainostekstejä huomattavasti pienemmällä vaivalla, kuin optimoinnin ammattilainen. Google -mainonnan ja -optimoinnin ammattilaiset jakavat tietoa keskenään, jotta testien tulokset ovat molempien käytössä.
Google-mainonnassa testataan jatkuvasti erilaisia kohderyhmiä, joita Googlessa on useita erilaisia, sekä erilaisia mainospaikkoja (Discover, Google Shopping, Gmail, Youtube, Google Display, jne.)
Googlen klikkaushintaveloitus on riippuvainen kilpailutilanteesta (moniko mainostaja on mukana hakutuloksissa) ja mainostajan Google Ads -laatupisteistä.
Palvelumallina hakusanamainontaa voidaan toteuttaa auttamalla asiakasta onnistumaan itse, tekemällä mainontaa yhdessä tai kokonaan ulkoistettuna palveluna.
Hakukoneoptimointi vai hakusanamainonta?
Monesti yrittäjät pohtivat kumpaan hakukonemarkkinoinnin muotoon sitä lähtisi mukaan, vai molempiin. Tähän on vaikea antaa mitään yleisohjetta, sillä jokaisen yrityksen tavoitteet, kohderyhmien käyttäytyminen, tulokset ja budjetti vaikuttavat oleellisesti päätökseen. Hakusanamainonta ja hakukoneoptimointi eivät kuitenkaan kilpaile keskenään näkyvyydestä Googlessa, vaan molemmilla on paikkansa markkinointivalintoina yritykselle.
Saavuta tavoitteesi hakukonemarkkinoinnin avulla
Suunnittelemme yrityksesi markkinoinnin palvelemaan tavoitteidesi toteutumista strategiasi ja toimialasi mukaisesti. Meiltä voit kysyä mitä vain hakusanamainonnasta ja hakukoneoptimoinnista, joita olemme menestyksekkäästi toteuttaneet usein asiakkaiden kanssa.
Valitse kumppani hakukonemarkkinointiin
Varaa tästä 15 minuutin keskusteluaika, niin selvitetään kuinka voisimme olla avuksi tai jätä yhteydenottopyyntö.