Urheilumarkkinointi ja sponsorointi ovat monille yritykselle oleellinen osa niiden myynnin kasvattamista. Urheilumarkkinointi mahdollistaa tehokkaan bränditunnettuuden ja myynnin kasvattamisen. Varsinainen mainonta urheilutapahtumissa on vasta alku menestyvälle urheilumarkkinoinnille, jonka kehittäminen tuottaa yritykselle hyötyjä lyhyellä ja pitkällä aikavälillä.
Urheilumarkkinointi on aina ollut osa Menestystarinoiden toimintaa ja kokemuksia siitä on kertynyt kahdelta vuosikymmeneltä.
Seitsemän vinkkiä urheilumarkkinoinnissa onnistumiselle
- Verkostoituminen saman seuran sponsoreiden kanssa on tehokasta, koska jää on helppo särkeä. Seuran sponsorointi on osoitus jaetuista arvoista.
Yhteydenoton voi aloittaa: ”Näin teidän mainoksenne IFK:n ottelussa. Mekin teemme heidän kanssa yhteistyötä. Kuinka pitkään olette olleet mukana?” Tästä on helppo siirtää keskustelut liiketoimintaan. - Saman lajin sponsoreiden kanssa verkostoituminen on sekin tehokasta. Keskustelut voi aloittaa:
”Näin teidän mainoksenne viikonloppuna Pelicansin ottelussa. Me teemme yhteistyötä Helsingissä IFK:n kanssa. Minkälaisia kokemuksia teillä on yhteistyöstä Pelicansin kanssa?” - Omien asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kutsuminen aitioon on erittäin tehokas tapa saada luotua uusia verkostoja. Vieraita kutsuessa kannattaa jo katsoa olisiko heillä keskenään liiketoimintamahdollisuuksia toimialan perusteella. Verkostojen luominen muille tekee verkoston luojasta arvokkaan.
- Asiakkaiden, kumppaneiden ja henkilöstön kutsuminen urheilutapahtumiin syventää suhteita. Sitä kannattaa tehdä. Urheilutapahtumissa puhutaan jostain muusta kuin bisneksestä.
- Näkyvyys urheiluseuran tapahtumissa voi tuoda jo itsessään liiketoimintaa. Kuluttajat suosivat yrityksiä, joihin samastuivat. Urheiluseuran kannattaminen ja yrityksen osallistuminen seuran toimintaan, luovat samaistuttavuutta yritykselle.
- Urheiluseuran sponsorointi on liiketoiminnallisten hyötyjen lisäksi tapa tehdä hyvää vaikuttamalla yhteiskuntaan myönteisellä tavalla. Sponsoroidessa tietää mihin sponsorieurot menevät ja tulokset voi nähdä kentällä.
- Urheiluseuran sponsorointi mahdollistaa yritykselle aktiivisen sisällöntuotannon omiin kanaviin, mikäli sisällöntuotanto yritykselle on muutoin hankalaa.
Minkälaisiin asioihin varautua urheilumarkkinoinnissa
Urheilumarkkinointiin voi suhtautua joko passiivisesti tai aktiivisesti. Passiivinen urheilumarkkinointi tarvitsee toimiakseen enemmän näkyvyyttä ja toistoja tuodakseen yritykselle riittävästi hyötyjä liiketoiminnan kasvuun. Aktiivisessa urheilumarkkinoinnissa yritys osallistaa henkilöstöä, sidosryhmiä ja asiakkaita urheilutapahtumiin, sekä tuottaa sisältöä tapahtumista. Aktiivista urheilumarkkinointia varten on hyvä varata oma budjettinsa, sekä tehdä siihen erikoistunut suunnitelma.
Urheilumarkkinointi tarjoaa kätevän tavan tehdä yrityksestä merkityksellisen yhteisölle. Merkityksellisyys johtaa suosioon ostotilanteissa ja helpottaa valintatilanteeseen pääsyä kumppanina, palveluntarjoajana tai työnantajana.