Näkyvyys Facebookissa ja muualla sosiaalisessa mediassa on osa lähes jokaisen menestykseen tähtäävän yrityksen markkinointisuunnitelmaa. Yrityssivun luominen Facebookiin on helppoa, mutta haastavampi tehtävä on erottua joukosta jatkuvassa informaatiotulvassa.
Yritys voi näkyä Facebookissa sekä maksamalla mainoksista että ilmaiseksi eli orgaanisesti. Maksetun mainonnan etuihin kuuluu muun muassa mahdollisuus kohdistaa markkinointi juuri oman yrityksen kohdeyleisölle. Ilmaista markkinointia ovat yrityksen julkaisemat Facebook-postaukset, jotka eivät ole välttämättä suoraa tuotteiden tai palveluiden promootiota. Niiden tarkoitus on esimerkiksi lisätä yrityksen tunnettuutta pitkällä aikavälillä. Ilmaisten julkaisujen kautta yritys pystyy myös herättämään keskustelua asiakkaiden keskuudessa.
Näkyvyyttä säätelee Facebookin algoritmi, joka ei suinkaan pysy aina samana. Näkyvyyteen vaikuttaa ainakin se, kuinka paljon julkaisu saa aikaan keskustelua, eli kuinka paljon julkaisut keräävät kommentteja. Toisaalta Facebook rankaisee niin sanotuista engagement bait -postauksista, joissa käyttäjiltä kalastellaan kommentteja esimerkiksi äänestyksellä.
Viimeaikaisten algoritmin muutosten vuoksi yritysten Facebook-julkaisut näkyvät yhä harvemmin käyttäjien uutisvirrassa. Uusi algoritmi suosii ystävien postauksia yritysten postausten sijaan. Facebookin mukaan tavoite on tuoda esiin merkityksellistä ja keskustelua herättävää sisältöä uutisvirrassa.
Vinkit Facebook-mainontaan
Algoritmien muutoksen vuoksi yritykset hyötyvät entistä enemmän maksetusta Facebook-mainonnasta. Maksetun Facebook-mainonnan etuihin kuuluu kohdistamisen lisäksi se, että algoritmien muutokset eivät vaikuta siihen samalla tavalla kuin ilmaiseen näkyvyyteen.
Menestystarinoiden some-asiantuntija Taru Kauppila antaa viisi vinkkiä, joiden avulla yrityksesi saa enemmän irti maksetusta Facebook-mainonnasta.
1. Aseta tavoite
Mieti mikä on mainonnan tavoite ja valitse kampanjatavoite sen mukaan.
2. Hyödynnä kohdistusmahdollisuudet
Facebookissa on laajat kohdistusmahdollisuudet, joten käytä niitä hyödyksi ja kohdista mainonta tarkasti. Älä ajattele, että kuka tahansa voi olla potentiaalinen asiakas.
3. Valitse erottuvat kuvat tai videot
Valitse kuvat ja videot siten, että ne kiinnittävät käyttäjien huomion ja mainoksesi erottuu edukseen. Usein karusellimainos toimii paremmin kuin yksittäinen kuva. Karusellimainos sallii useamman kuvan tai videon näyttämisen yhdessä mainoksessa. Näin voit esimerkiksi esitellä eri tuotteita samassa mainoksessa tai kertoa tarinan.
4. Kokeile ja testaa
Kokeile erilaisia mainossisältöjä ja kohdennuksia, jotta saat selville mikä toimii juuri teidän mainonnassanne ja pääset parhaisiin tuloksiin.
5. Käytä Facebook-pikseliä
Facebook-pikselin avulla voit tehdä entistä paremmin kohdistettua mainontaa. Pikseli on työkalu, joka auttaa mittamaan mainonnan tehokkuutta. Sen avulla voit mainostaa verkkosivuillasi jo vierailleille käyttäjille ja tehdä lookalike-kohderyhmiä. Lookalike-kohderyhmät ovat joukko Facebookin käyttäjiä, jotka muistuttavat sivuillasi vierailleita henkilöitä tai Facebook-sivusi tykkääjiä.
Facebook-mainonta palveluna, jätä tarjouspyyntö
Menestystarinat on vuonna 2006 perustettu digitaalisen markkinoinnin asiantuntijayritys. Tehtävämme on tuottaa asiakkaillemme lisää liiketoimintaa markkinoinnin keinoin. Ratkaisumme perustuvat tutkittuun tietoon ja nerokkuuteen. Jätä meille tarjouspyyntö.