Tuotetietojenhallinnan työkaluja tarjoavan Salsifyn tekemät kyselytutkimukset osoittavat, että verkkokaupan sisällöillä on väliä. Toisessa tutkimuksessa tarkasteltiin kuluttajabrändien verkkokauppaa. Tutkittavana oli muun muassa se, miten brändit käyttävät verkkokauppakanavia brändin rakentamiseen. Toisessa tutkimuksessa kysyttiin kuluttajien kokemuksia verkkokaupoista. Brändin rakentaminen ja verkkokauppa, tomivatko yhteen?
Verkkokauppa voi kasvattaa brändin tunnettuutta
Bränditutkimukseen osallistui 200 pohjoisamerikkalaista verkkokaupan, myynnin ja markkinoinnin ammattilaista. Mukana olleista brändeistä 37 prosenttia kertoi, että verkkokaupan päätavoite on bränditietoisuuden kasvattaminen. Kun perinteiset mediat menettävät valta-asemaansa, kuluttajat löytävät uusia brändejä verkkohauilla tai jälleenmyyjien sivustoilta. Tutkimuksen tekijät toteavat:
”Jopa 37 prosenttia brändeistä ymmärtää, että myynnin ja markkinaosuuden kasvattamisen lisäksi verkkokaupan on kasvatettava bränditietoisuutta. Tuotesivut ovat uusi brändimarkkinoinnin työkalu.”
Tutkimuksen mukaan brändit, jotka menestyvät parhaiten verkkokaupan jälleenmyyjien kanavissa ovat niitä, jotka muokkaavat säännöllisesti avainsanojaan ja tuotekuvauksiaan mukautuakseen verkkokaupan asiakkaiden käyttäytymiseen:
”Tutkimustulosten perusteella on selvää, että verkkokaupan tuotetiedot vaikuttavat kuluttajien päätöksiin sekä verkossa että verkon ulkopuolella.”
Vähintään kolme kuvaa ja riittävästi tuotetietoa
Toisessa tutkimuksessaan Salsify kysyi kuluttajien mielipiteitä verkkokaupoista. Tulokset perustuvat kyselyyn, johon vastasi yli 1000 Yhdysvalloissa asuvaa kuluttajaa, joista kaikki olivat tehneet ostoksia verkossa ainakin kerran vuonna 2017.
Tutkimus vahvistaa, että verkkosivujen tuotekuvausten ja kuvien kannattaa olla kunnossa. Kuluttajista 73 prosenttia kertoi, että verkkokaupassa pitää olla tuotteesta vähintään kolme kuvaa, jotta he tekevät ostopäätöksen.
Kun osallistujilta kysyttiin, mikä saa heidät luottamaan brändiin verkossa, ensimmäiselle sijalle pääsivät aiemmat kokemukset tuotteesta ja toiselle sijalle käyttäjien arvostelut. Elektroniikan ostajien päätöksiin vaikuttivat erityisesti tuotearvostelut ja saatavilla oleva tuoteinfo. Myös vaatteiden ostajille tuotearvostelut olivat ratkaisevassa asemassa ostopäätöksissä.
Verkkokaupan tuotekuvauksiin, kuviin ja tuotearvosteluihin kannattaa siis panostaa, sillä ne vaikuttavat sekä ostopäätökseen että auttavat rakentamaan brändiä verkossa. Suosittelemme tutustumaan Google Shopping -mainontaan, joka auttaa verkkokauppiaita kasvattamaan myyntiä.