Mainostajat pohtivat usein kumpi mainostusmuoto olisi järkevämpi: ”Facebook-mainonta vai Google Ads-mainonta.”
Molemmat alustat ovat loistavia mainosalustoja, kun ymmärtää niiden pääasiallisen käyttötarkoituksen.
Google Ads-hakusanamainonta: ”Mainoksia esitetään ihmisille, jotka ovat kiinnostuneet, ja hakevat tietoa tuotteestasi tai palvelustasi.”
Facebook-mainonta: ”Mainoksia esitetään ihmisille heidän kiinnostusten kohteiden- ja sijaintitietojen (demografia) perusteella.”
Tähän on koottu perusasiat Facebook- ja Google-mainonnan eroista:
- Google-käyttäjät ovat aktiivisesti etsimässä tietoa ja ratkaisuja
- Facebook-käyttäjät ovat selailemassa Facebookin feediä
- Google -hakusanamainonta auttaa sinua löytämään uusia asiakkaita
- Facebook-mainonta auttaa uusia asiakkaita löytämään sinut
- Google-hakusanamainonta on luokseen vetävää (inbound) mainontaa
- Facebook-mainonta on Brändin tunnettuutta luovaa mainontaa
- Google-hakusanamainonnan yksi klikkaus (CPC) vaihtelee toimialasta toiseen, kannattaa varautua vähintään 1-2 €:n CPC-hintaan.
- Facebook-mainonnan yksi klikkaus on edullisempi, 0,25 € – 0,75 €:a.
Facebook-mainonta sopii siis brändin tunnettuuden rakentamiseen paremmin kuin Google Ads-hakusanamainonta. Google-hakusanamainonta tavoittaa potentiaalisen asiakkaan lähempänä ostopäätöstä.
Teitpä sitten Facebook-mainontaa tai Google Ads:a, niin huolehdithan aina siitä, että yrityksesi erottautumistekijät ovat kunnossa. Vain siten yrityksesi voi menestyä!
Huom. Tämä kirjoitus on yksinkertaistus, molemmilla työkaluilla on ominaisuuksia sekä konversioon tähtäävän, että brändin tunnettuutta rakentavaan mainontaan. Kirjoituksen tarkoitus on auttaa mainonnan ensikertalaisia tai aloittelijoita tekemään markkinointipäätös.